Om Dagplejen

DAGLIGDAGEN

Som Privat dagpleje er jeg ikke pålagt at arbejde med de pædagogiske lærerplaner. Jeg har dog valgt at tage udgangspunkt i dem da jeg syntes de indeholder mange gode ting.

 

Jeg har valgt at have mest fokus på sprog, motorik og natur,

 

SPROG

Det er vigtigt at børn bliver styrket i deres sprog helt fra 2 årsalderen. Jo bedre de mestrer sproget jo nemmere vil de få det når de skal starte i børnehaven. Jeg vil arbejde med det bla. ved at lave dialogisk læsning hvor vi ikke kun læser i bøger men også snakker om billeder og handlinger og bagefter så kan lege og relaterer til bogen i vores leg. Vi vil lave sanglege og generelt snakke en masse.

 

MOTORIK

Vi vil også udfordre vores motorik.

Der er flere undersøgelser der påpeger at børn der har en god motorik har det nemmere ved læring gennem livet.

Ingen børn er ens, så ikke 2 børn kan det samme på samme tid i livet. Nogle kan gå inden de er er 1 år, andre først når de nærmer sig 18måneder. Intet er mere rigtigt end andet men det er vigtigt deres sanser bliver stimuleret og de møder udfordringer som passer til deres motoriske niveau.

 

Hertil vil vi bruge haven og vores natur.

Vi kan lave sandslotte i den store sandkasse, balancebane på fliserne eller scoter race i haven. Vi kan gå en tur i vores lille skov, løbe gennem folden, eller lave en lille motorikbane i laden med halmballer. Det er kun fantasien der sætter grænser.

 

NATUR

Vi vil følge naturens gang på tæthold. Vi har marker på den anden side af vejen og vi vil holde øje med hvornår der bliver arbejdet i marken og hvad de laver. Vi vil benytte os af at ”kende” landmanden og benytte en hver mulighed når den er der. Vi skal i hvert fald ud at kaste med halm når der er blevt høstet og smage på foder majsene i den korte periode de smager hæderligt. Vi vil passe høns og forhåbentligt få kyllinger et par gange om året, vi vil smide gullerødder til hestene, plukke græs til kaninen og kaste bold til hunden´, det elsker den.

Vi vil også kunne finde på at gå ud selvom det regner, vi har nemlig nogle god huller der har en magisk kraft, når de er fulde af vand.

 

FRA JORD TIL BORD

Vi vil i daglidagen på en naturlig måde se hvor vores mad kommer fra.

Vi vil bla. samle æg hos hønsene, samle ind fra haven og drivhus, hvor vi har spiselige ting som agurker, tomat, purløg, ærter og jordbær som vi vil plukke af og smage på. Vi skal til efteråret også ud og samle æbler når de er modne og smage på den æblegrød der bliver lavet.

 

 

DAGLIGDAGEN

 

  • Hvis der er nogen børn der ikke har spist hjemmefra vil dagen starte i køkkenet med at få morgenmad. Derefter vil vi vil vi gå ind i stuen og dykke ned i kasserne med legetøj, om det bliver lego, legekøkkenet, bøgerne eller noget helt andet vil afhænge af dagen.
  • Kl 8,30 vil vi synge lidt sange og få lidt frugt, brød/boller og mælk/vand.
  • Når vi er færdige med det ved 9 tiden vil vi gå ud. ( Hvis vi tager på en lille udflugt f.eks. til marken for at kikke på maskiner vil det typisk ske her). Vejret skal være meget slemt hvis vi skal blive inde.
  • Kl 11. vil vi spise middagsmad, vil hovedsaligt være rugbrød, men vil indimellem servere lidt lunt som tarteletter eller tærte.
  • kl 12 skulle alle gerne være puttet.
  • Kl 14,30 vil de børn der er vågne få lidt brød/boller, grød, yoghurt eller andet.
  • Når alle børn er vågne vil vi for det meste gå i haven.